Het betreft een review-artikel waarin een overzicht wordt gegeven van de huidige stand van zaken op het gebied van onderzoek en kennis over het verband tussen visconsumptie, omega-3 vetzuren en hart- en vaatziekten.
Het artikel is goed leesbaar voor de geïnformeerde leek en valt aan te bevelen als inleiding in dit onderwerp.
Dit is een update van een artikel: Stone NJ. Fish consumption, fish oil, lipids, and coronary heart disease. Circulation. 1996; 94: 2337–2340. De reden voor de update zijn belangrijke nieuwe bevindingen en onderzoeksresultaten over de heilzame effecten van omega-3 vetzuren op hart- en vaatziekten.
Het betreft een grootschalig onderzoek onder meer dan 80.000 verpleegkundigen (onderdeel van de Nurses' Health Study) naar de relatie tussen visconsumptie en hart- en vaatziekten en sterfte hieraan. De conclusie van het onderzoek: "Among women, higher consumption of fish and omega-3 fatty acids is associated with a lower risk of CHD (coronary heart disease), particularly CHD deaths."