|
Interview Dr. Richardson in News & Star
Gepubliceerd in News & Star, 13 juni 2006
Omega-3: verbluffende resultaten met visoliesupplementen bij kinderen met leerstoornissenDit is een vertaalde en licht ingekorte versie van het oorspronkelijk artikel:Als we het hebben over kinderen en gezonde voeding, kunnen we tegenwoordig niet meer om omega-3 vetzuren heen. Uit onderzoek is gebleken dat omega-3 de werking van de hersenen bij kinderen kan verbeteren en een geweldige hulp kan zijn om dyspraxie, dyslexie en ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) te overwinnen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat menige ouder meer over deze gezonde vetten wilde weten. De stijgende interesse in de werking van omega-3 wordt zonder twijfel aangewakkerd door de resultaten van onderzoek dat dr. Alex Richardson deed aan de Universiteit van Oxford. Dr. Richardson is dé autoriteit in Groot-Brittannië op het gebied van voeding en gedrag. Onlangs wisselde ze haar bemoedigende nieuwe onderzoeksresultaten uit met de Dyslexia Association van North Cumbria. Haar onderzoek, dat ook aan bod kwam in een televisiedocumentaire, was de grootste en meest intensieve studie die ooit is gedaan naar de werking van omega-3 vetzuren bij leerstoornissen zoals dyspraxie, dyslexie en ADHD. Bij het dubbelblind, willekeurig en placebo-gecontroleerd onderzoek waren meer dan 100 kinderen op lagere scholen in Durham betrokken. Binnen drie maanden waren reeds spectaculaire resultaten zichtbaar. De groep die een supplement van vetzuren kreeg maakte belangrijke vorderingen in lezen (9,5 maanden), spelling (6,5 maanden) en gedrag. In de placebo-groep werd geen enkele verbetering vastgesteld. Kwetsbare groepDr. Richardson over deze resultaten: "In de meeste hedendaagse westerse diëten ontbreekt omega-3 bijna volledig. De personen die het meest kwetsbaar zijn voor tekorten zijn degenen die genetisch voorbestemd zijn om een hoge inname van omega-3 nodig te hebben. Wetenschappers veronderstellen nu dat onder die kwetsbare groep mensen met dyslexie, dyspraxie, ass (autisme spectrum stoornis), ADHD en depressie vallen.Al deze stoornissen komen in het westen steeds vaker voor en een gebrek aan omega-3 in de voeding is hier een mogelijke verklaring voor, hoewel er natuurlijk nog meer verklaringen zijn. Bij het onderzoek in Oxford en Durham zag men opmerkelijke verbeteringen in spelling en lezen bij kinderen die visoliesupplementen innamen, en leerkrachten die het gedrag van de kinderen moesten beoordelen, rapporteerden eveneens een opmerkelijke daling van de typische ADHD-symptomen. Jennie Cross, voorzitter van de Dyslexie Association van North Cumbria, ondersteunt het gebruik van visolie bij kinderen met dyslexie. Ze zegt: "Ouders rapporteren me dat regelmatig gebruik van MorEPA Smart Fats omega-3 vetzuren ervoor zorgt dat hun kinderen zich beter concentreren en een beter coördinatievermogen hebben. Hierdoor verdwijnen bij veel kinderen frustraties over hun specifieke moeilijkheden en verbeteren hun leermogelijkheden". Onderzoek gaat verderHoewel haar vorige onderzoeken zich concentreerden op kinderen met leermoeilijkheden, is Dr. Richardson van plan om in de toekomst te onderzoeken welke invloed visolie heeft op kinderen in het algemeen, ongeacht hun schoolresultaten of intelligentie."Onderzoek heeft al aangewezen dat visoliesupplementen veel kinderen met dyslexie, dyspraxie en ADHD kunnen helpen door hun aandacht, concentratie en gedrag te verbeteren", zegt ze. "Maar we zijn ervan overtuigd dat visolie ook zijn nut kan hebben bij een veel breder spectrum. Daarvoor is echter nog meer onderzoek nodig". Dr. Richardson legt uit dat het te verkiezen is om omega-3 zoveel mogelijk uit voeding te halen, maar dat zou betekenen dat je elke dag enorme hoeveelheden vis en zeevruchten zou moeten eten, en westerse kinderen en volwassenen doen dat niet. "De meeste mensen nemen slechts een fractie van de omega-3 in die ze nodig hebben', zegt ze. 'Het Japanse en Mediterraanse dieet zijn erg gezond, maar ik geef toe dat het voor de meeste mensen gewoon onpraktisch of onhaalbaar is om een voldoende hoge dosis omega-3 in te nemen. Daarom zijn goede supplementen een uitstekende oplossing". Dr. Richardson drukt er bij de ouders op dat omega-3 zeker belangrijk is in een vegetarisch dieet. "Om het lichaam in staat te stellen omega-3 uit vlaszaadolie en groene groenten om te zetten in de belangrijke omega-3 vetzuren die in vis zitten (EPA en DHA), moet je voeding eten die zeer rijk is aan vitamines en mineralen en junkfood vermijden. De Vereniging van Vegetariërs in Groot-Brittannië raadt 4 g vlaszaadolie per dag aan. Vlaszaadolie blijft echter niet lang vers en moet in de koelkast bewaard worden". Supplementen van goede kwaliteitAls je ervoor kiest supplementen te nemen, is het volgens dr. Richardson heel belangrijk te kiezen voor supplementen van goede kwaliteit en voor de juiste soort supplementen, zoniet bereik je er geen goede resultaten mee. Ze staat zéér argwanend tegenover veel merken die tegenwoordig op de markt zijn, omdat die zeer weinig EPA en DHA bevatten, en daarnaast ongewenste ingrediënten bevatten zoals kunstmatige kleurstoffen, zoetstoffen of ongezonde vetten."Om eerlijk te zijn moet je van sommige merken 10 tot 20 capsules innemen om aan de dosis te komen die ik in mijn onderzoek gebruikte", zegt Richardson. "De mensen hebben er gewoon geen idee van in welke mate dit een verschil kan maken. In onze verschillende studies hebben wij door de jaren heen meerdere keren verschillende supplementen gebruikt, supplementen die we geheel onafhankelijk betrokken van de respectieve firma's. In het begin kozen we Efalex (6-8 capsules per dag), daarna Eye-Q (6 capsules per dag). Het supplement dat we nu gebruiken, MorEPA (1 grote of 2 kleine capsules per dag) heeft een straatlengte voorsprong op alle andere supplementen die nu op de markt zijn, zowel wat kwaliteit als wat samenstelling betreft". Enthousiaste getuigenissenEén van de ouders die de lof zingt van de visoliesupplementen is Jan Brayton uit Keswick: ze begon haar 7 jaar oude zoon Sam visoliesupplementen te geven nadat ze andere ouders op school erover had horen praten. "Sam lust helemaal geen vis en eet het dan ook nooit. Hij heeft een opvliegend karakter en kan zich moeilijk lang concentreren. Daarom dacht ik het eens met visoliesupplementen te proberen".Jan heeft het gevoel dat de visoliesupplementen een positieve invloed hebben op Sam´s gedrag. 'Hij is nog steeds een erg levendig kind, maar hij kan zich op school veel beter concentreren. Op een dag kwam hij thuis van school en zei me: "Mama, ik heb vandaag 12 volle minuten stilgezeten". Ze is zeker van plan verder te doen met de supplementen, die Sam inneemt onder de vorm van een kauwbare capsule met sinaasappelsmaak. Juliette Robson uit Carlisle geeft haar 16-jarige zoon Jack sinds een jaar een supplement. Jack heeft autistische trekjes en vertoont tekenen van asperger-syndroom. "Vorige zomer kreeg hij griep en daarom startte ik met de supplementen. Sindsdien heeft hij geen verkoudheid meer gehad", zegt Juliette. Jack´s schoolwerk is verbeterd sinds hij het visoliesupplement is beginnen innemen, al betwijfelt Juliette of dit enkel te wijten is aan de visolie, omdat ze in dezelfde periode alle tarweproducten uit zijn dieet heeft geschrapt. Dat Jack geen verkoudheden meer heeft gehad, is volgens haar wél uitsluitend te danken aan de visoliesupplementen. "Ik ben vastbesloten hem die visolie te blijven geven", zegt ze. "Hij lijkt veel minder gevoelig voor virussen en bacteriën en ik denk dat het goed is voor zijn immuunsysteem". Terug naar het nieuwsarchief |
Heeft u mogelijk een omega-3 tekort?
Controleer aan de hand van de checklist van dokter A. Richardson.
|
| © Stichting Het Gezonde Leven |