Visolie-Info: Depressie |
|
Een groot aantal onderzoeken heeft inmiddels een duidelijke omgekeerde correlatie aangetoond tussen omega-3 inname en depressie. Omega-3 vetzuren hebben een preventieve werking en bij een al aanwezige depressie zal het de symptomen duidelijk verminderen. De beste resultaten worden behaald in combinatie met standaardtherapie.
Een onderzoek, uitgevoerd met 77 patiënten met een duur van 12 weken, leverde, in tegenstelling tot wat verwacht zou worden, geen positieve resultaten op. De reden hiervan zou kunnen zijn dat de dosis visolie die werd toegediend zeer hoog was in vergelijking met andere onderzoeken, namelijk 8 gram per dag. Omega-3 vetzuren uit visolie zijn zeer instabiel en bij een grote inname van visolie zonder extra inname van stoffen die deze visolie beschermen tegen oxidatie (zoals vitamine E), kan deze grote hoeveelheid visolie in het lichaam makkelijk leiden tot een grote hoeveelheid vrije radicalen, die op hun beurt weer depressie kunnen stimuleren. Een gelijksoortig onderzoek met als enig belangrijke verschil de dosis visolie, die 1, 2 en 4 gram bedroeg, liet zien dat de groep die 1 gram visolie per dag kreeg toegediend significant beter scoorde dan de placebogroep. De 2 gram groep toonde een zeer kleine verbetering en de 4 gram groep toonde geen enkele verbetering ten opzichte van de placebogroep.
Of een zeer grote hoeveelheid visolie in combinatie met extra antioxidanten wel een verbetering bewerkstelligt, moet nog blijken uit toekomstige studies.
De werking van visolie berust op de verandering die de omega-3 vetzuren teweeg brengen in de zenuwcelmembranen. Deze bestaan uit omega-6 vetzuren en omega-3 vetzuren, maar door de enorme overvloed van omega-6 vetzuren in het gemiddeld westers dieet en het veel voorkomende tekort aan omega-3 vetzuren is de verhouding tussen deze twee vetzuren in de celmembranen vaak ernstig verstoord. Dit leidt tot een functionele verandering in de activiteit van de receptoren in de membraanfosfolipiden. Wanneer deze balans weer wordt hersteld door het innemen van visoliesupplementen, zal dit een gunstige invloed hebben op de symptomen van depressie.
Voor meer informatie in de vorm van boeken, websites en wetenschappelijke artikelen, kunt u hieronder terecht.
1000 mg EPA per dag. Voor meer informatie Klik hier
boeken (4)
websites (1)
Dr. Alexandra Richardson, verbonden aan de universiteit van Oxford, heeft een checklist opgesteld met de kenmerken van vetzuurdeficiëntie. Met deze checklist kunt u bepalen of u mogelijk voordeel zult hebben van het gebruik van visoliesupplementen.
BELANGRIJK: Al deze kenmerken kunnen ook andere oorzaken hebben. Wanneer u advies wilt over uw persoonlijke situatie naar aanleiding van de bovenstaande informatie consulteer dan altijd een medische professional.
bron: Fatty Acids in Dyslexia, Dyspraxia, ADHD, and the Autistic Spectrum (pdf-document op www.fabresearch.org)
|