logo Visolie-Info
Over visolie
Voor wie bedoeld?
Toepassing Lichaam
Toepassing Geest
 

De Ziekte van Crohn en visolie | Wetenschappelijke onderzoeken en artikelen

2005  (1 artikel)
2004  (2 artikelen)
2002  (1 artikel)
2000  (1 artikel)
1999  (1 artikel)
1996  (1 artikel)
1995  (1 artikel)
 
2005

titel: Essential fatty acid depletion in children with inflammatory bowel disease
auteurs: Socha P, Ryzko J, Koletzko B, Celinska-Cedro D, Woynarowski M, Czubkowski P, Socha J.
tijdschrift: Scandinavian Journal of Gastroenterology
jaargang: 2005, Volume 40, Number 5 / May
opmerkingen:
De link verwijst naar een abstract van dit artikel.
 
naar boven
 
2004

titel: Fish oil and antioxidants alter the composition and function of circulating mononuclear cells in Crohn disease.
auteurs: Trebble TM, Arden NK, Wootton SA, Calder PC, Mullee MA, Fine DR, Stroud MA.
tijdschrift: American Journal of Clinical Nutrition
jaargang: 2004 Nov;80(5):1137-44.
opmerkingen:
De link verwijst naar een abstract van dit artikel.
De auteurs waren ten tijde van publicatie verbonden aan de University of Southampton.

titel: Reduced joint pain after short-term duodenal administration of seal oil in patients with inflammatory bowel disease: comparison with soy oil.
auteurs: T. Bjørkkjær , L. A. Brunborg , G. Arslan , R. A. Lind , J. G. Brun , M. Valen , B. Klementsen , A. Berstad , L. Frøyland
tijdschrift: Scandinavian Journal of Gastroenterology
jaargang: 2004, Volume 39, Number 11 / November
opmerkingen:
De link verwijst naar een abstract van dit artikel.
 
naar boven
 
2002

titel: N-3 fatty acids for the treatment of inflammatory bowel diseases.
auteur: Belluzzi A.
tijdschrift: Proc Nutr Soc
jaargang: Aug;61(3):391-5 2002
opmerkingen:
De link verwijst een abstract van dit onderzoek.
De auteur was ten tijde van publicatie verbonden aan de S Orsola Hospital in Bologna.
 
naar boven
 
2000

titel: Nutritional supplementation with N-3 fatty acids and antioxidants in patients with Crohn's disease in remission: effects on antioxidant status and fatty acid profile.
auteurs: Geerling BJ, Badart-Smook A, van Deursen C, van Houwelingen AC, Russel MG, Stockbrugger RW, Brummer RJ.
tijdschrift: Inflammatory Bowel Diseases
jaargang: May;6(2):77-84 2000
opmerkingen:
De link verwijst een abstract van dit onderzoek.
De auteurs waren ten tijde van publicatie verbonden aan de universiteit van Maastricht.
Als we dit onderzoek over de rol van voeding bij inflammatoire darmziekten samenvatten zijn er drie conclusies:
1.Het blijkt dat enkele voedingsstoffen een risicofactor zijn voor het krijgen van colitis ulcerosa, maar er is geen duidelijk voedingspatroon gevonden dat verantwoordelijk is voor het ontstaan van deze ziekte.
2.De voedingstoestand van IBD-patiënten, zelfs zonder actieve ontsteking, vertoont vele gebreken.
3.Specifieke voedingstherapie met anti-oxidanten en visolie-vetzuren kan de voedingstoestand van patiënten met de ziekte van Crohn verbeteren.
 
naar boven
 
1999

titel: Essential fatty acids in health and chronic disease.
auteur: Artemis P Simopoulos
tijdschrift: American Journal of Clinical Nutrition
jaargang: Vol. 70, No. 3, 560S-569S, September 1999
opmerkingen:
De link verwijst naar de volledige tekst van dit artikel.
De auteur was ten tijde van publicatie verbonden aan The Center for Genetics, Nutrition and Health in Washington
 
naar boven
 
1996

titel: Effect of an enteric-coated fish-oil preparation on relapses in Crohn's disease.
auteurs: Belluzzi A, Brignola C, Campieri M, Pera A, Boschi S, Miglioli M.
tijdschrift: The New England Journal of Medicine
jaargang: Jun 13;334(24):1557-60 1996
opmerkingen:
De link verwijst naar een abstract van dit artikel.
De auteurs waren ten tijde van publicatie verbonden aan De universiteit van Bologna
Door Belluzzi et al. werd in een dubbelblind en placebo-gecontroleerd onderzoek het effect van visolie-suppletie bij de ziekte van Crohn bestudeerd. De studie had betrekking op een groep patiënten die bij het begin van het project allen in een remissie-fase van deze darmaandoening verkeerden. Bij het één jaar durende onderzoek bleek het visolie-preparaat een significante bescherming tegen het weer opvlammen van de ziekteverschijnselen te bieden.
Van de 78 patiënten die aan het onderzoek deelnamen werd de ene helft behandeld met een placebo en de andere helft met een visolie-preparaat dat van een speciale maagzuur-resistente coating was voorzien. De dagelijkse visolie-suppletie bestond uit 9 capsules, die in totaal 2,7 gram omega-3 vetzuren leverden, namelijk 1,8 gram EPA (eicosapentaëenzuur) en 0,9 gram DHA (docosahexaëenzuur). Zowel aan het begin van het project als gedurende de onderzoeksperiode werd de mate van ziekte-activiteit geëvalueerd met behulp van de Crohn's Disease Activity Index. Er werd een statistisch significante beschermende werking van het visolie-supplement geconstateerd. In de placebogroep deden zich bij veel meer patiënten exacerbaties voor dan in de suppletiegroep. Na één jaar verkeerde 59% van de patiënten die visolie-capsules hadden gebruikt nog steeds in een remissie-fase, terwijl dit percentage in de placebogroep slechts 26 bedroeg.
De therapeutische werkzaamheid van visolie bij de ziekte van Crohn wordt vooral toegeschreven aan de ontstekingsremmende eigenschappen van dit voedingssupplement. In overeenstemming hiermee werd in het onderzoek vastgesteld dat uiteenlopende laboratoriumwaarden die op de aanwezigheid van een ontstekings proces wijzen, zoals een verhoogde bloedbezinking, in de visolie-groep significant waren gedaald in vergelijking met de placebogroep.
Belangrijk is verder dat visolie-suppletie tevens, door een gunstige werking op de celontwikkeling in de darmen, kan leiden tot een vergroting van het darmslijmvliesoppervlak, waardoor de absorptie van nutriënten toeneemt en de voedingstoestand van de patiënt verbetert.
 
naar boven
 
1995

titel: Therapeutic efficacy of N-3 polyunsaturated fatty acid in experimental Crohn's disease.
auteurs: Shoda R, Matsueda K, Yamato S, Umeda N.
tijdschrift: Journal of Gastroenterology
jaargang: Nov;30 Suppl 8:98-101 1995
opmerkingen:
De link verwijst naar een abstract van dit artikel.
De auteurs waren ten tijde van publicatie verbonden aan International Medical Center of Japan
 
naar boven

Zoeken op
Visolie-Info:

 
Heeft u mogelijk een omega-3 tekort?
Controleer aan de hand van de checklist van dokter A. Richardson.
 

Advertentie

www.smeetsengraas.nl
Dé webwinkel met uitsluitend kwalitatief hoogwaardige voeding en voedingssupplementen die passen bij een gezonde wijze van leven.

 

Advertentie

www.visolieplein.nl
De officiële internetverkoper voor Nederland van de visolieproducten van
Minami Nutrition.

 
streep