logo Visolie-Info
Over visolie
Voor wie bedoeld?
Toepassing Lichaam
Toepassing Geest
 

Margarine met Omega-3 werkt niet

29 augustus 2010
Nieuw onderzoek van de Universiteit van Wageningen wijst uit dat inname van een lage dosis omega-3 vetzuren (EPA, DHA, ALA), als toevoeging aan margarine, herhaling van ernstige gevallen van hart- en vaatziekten niet kan voorkomen.
Bij dit onderzoek kregen de proefpersonen margarine (van Becel producent Unilever) verrijkt met een lage dosis EPA/DHA, ALA of placebo. Deze vorm van omega-3 suppletie in deze dosis (ongeveer 400 mg/dag) bleek weinig effect te hebben. Hartpatiënten met diabetes hadden daarentegen wel baat bij de lage dosis omega-3 vetzuren EPA en DHA uit visolie. Voor correcte informatie over dit onderzoek bent u bij de Nederlandse pers / journalisten echter aan het verkeerde adres: vrijwel zonder uitzondering verdraaien zij de conclusie tot 'Omega-3 helpt hartpatiënt niet'.
De margarine van Unilever bevat net als alle andere margarines een grote hoeveelheid omega-6 vetzuren. Het is dus niet zo gek dat toevoeging van een lage dosis omega-3 weinig tot geen effect heeft. Zou de inname van omega-6 laag zijn dan zou een dergelijke lage dosis omega-3 vrijwel zeker wel een duidelijk positief effect hebben.
Dit onderzoek zegt weinig over het gebruik van hoge doses omega-3 bij hartpatiënten of over het preventief gebruik van omega-3. Vele eerdere onderzoeken hebben al bewezen dat hoge doses EPA en DHA (de visolie omega-3 vetzuren) de kans op hart- en vaatziekten sterk verkleinen. Zelfs beter dan de 'beste' chemisch-synthetische hartmedicijnen.

Zoeken op
Visolie-Info:

 
Heeft u mogelijk een omega-3 tekort?
Controleer aan de hand van de checklist van dokter A. Richardson.
 

Advertentie

www.smeetsengraas.nl
Dé webwinkel met uitsluitend kwalitatief hoogwaardige voeding en voedingssupplementen die passen bij een gezonde wijze van leven.

 

Advertentie

www.visolieplein.nl
De officiële internetverkoper voor Nederland van de visolieproducten van
Minami Nutrition.

 
streep